شکلات تلخ راهی برای مقابله با استرس اکسیداتیو در بیماری کبد چرب

5 سپتامبر2016- محققان دانشگاه Sapienzaدر رم دریافتند که پلی فنل‌های موجود در شکلات تلخ می‌تواند پیشرفت بیماری استئاتوهپاتیت غیر الکلی( NASH) را کند نماید.

 NASHیکی از زیر مجموعه‌های بیماری کبد چرب غیر الکلی[1] است که از خصوصیات آن تجمع مقادیر زیادی چربی در کبد است، تصور می‌شود NAFLDدر حداقل نیمی از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 رخ دهد.

در این مطالعه دانشمندان به بررسی تأثیر مصرف شکلات تلخ بر کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب کبدی معمول که در NASHمنجر به تخریب کبد می‌گردد، پرداختند.

محققان می‌دانستند که استرس اکسیداتیو در پیشرفت NAFLDاز درجه‌ی اول اهمیت برخوردار است به همین دلیل هدف قرار دادن گونه‌های فعال اکسیژن(ROS) بعنوان عوامل پیش التهابی سلولی که در تخریب کبد نقش دارند، می‌تواند به توقف پیشرفت این بیماری بیانجامد. آنها به بررسی پلی فنل‌های شکلات تلخ به عنوان عوامل آنتی اکسیدان علاوه بر ویتامین Eکه در مطالعات قبلی به بیماران مبتلا به NASHمصرف آن توصیه شده بود، پرداختند. آنها با این فرض که کاکائو حاوی مقادیر زیادی  پلی فنل با خواص آنتی اکسیدانی است به بررسی تأثیر آن در جلوگیری از NAFLDبا تعدیل استرس اکسیداتیو پرداختند.

محققان در آزمایشات خود عملکرد شکلات تلخ و پلی فنل‌های آن (شامل catechinو epicatechin) بر یکی از اصلی ترین منابع تولید ROSدر انسان که در بروز NAFLDنقش دارد، به نام نیکوتین آدنین دی نوکلئوتید فسفات اکسیداز(NOX) را بررسی کردند.

به منظور ارزیابی تأثیرات شکلات تلخ آنها PeptideNOX2-derivativeرا به عنوان نشانگر فعال سازیNOX  شناسایی کردند، از سوی دیگر PGF2 αیا 8-iso-prostaglandin F2 alphaسرمی را به عنوان شاخص استرس اکسیداتیو وسیتوکراتین-18 را به عنوان نشانه‌های تخریب پیشرفته ی کبدی در بیماران مبتلا به  NAFLDدر نظر گرفتند.

در این مطالعه‌ی مقطعی تصادفی، 19 بیمار مبتلا به NASHبا 19 شرکت کننده‌ی دیگر به عنوان گروه کنترل مقایسه شدند. به 19 بیمار مبتلا به NASHروزانه 40 گرم شکلات تلخ (که میزان کاکائوی موجود در آن بیش از 85 درصد  بود) یا 40 گرم شکلات شیری (میزان کاکائوی موجود درآن کمتر از 35 درصد بود) داده شد.

در طول آزمایشات از شرکت کنندگان خواسته شد از خوردن غذاهای حاوی پلی فنل زیاد(مانند  بلوبری، فندق، شراب قرمز، آب انار) بپرهیزند تا از تاثیر مصرف پلی فنل‌های شکلات اطمینان  حاصل شود.

 پس از دو هفته از مصرف شکلات نتایج بررسی گردید و مشخص شد که از میزان  sNOX2-dp(از8pg/mlبه 6.9pg/ml) و مقدارCK-18( از44.4pg/mlبه 20.2pg/ml) در بیماران مبتلا به NASHدرمقایسه با گروه کنترل بطورچشمگیری کاسته شده است، اما هیچ تغییری درگروهی که از شکلات شیری استفاده کرده بودند، مشاهده نشد، که نشاندهند‌ه‌ی تأثیر شکلات تلخ و اثرات مفید آن بر بیماری NAFLDبود.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/sep/dark-chocolate-may-help-counteract-oxidative-stress-in-fatty-liver-disease,-study-finds-98550926.html



[1]NAFLD